Monday, October 29, 2012

Wasatiyyah dalam bercinta...

*Nabi pernah bersabda, "Janganlah engkau terlalu mencintai seseorang, barang kali suatu saat engkau akan membencinya. jangan pula engkau terlalu membenci seseorang , mungkin suatu saat engkau akan menyayangi dan mencintainya, sesuatu yang baik adalah yang bersederhana saja".

Wasatiyyah... itulah perkataan yang paling tepat aku nak share... Dalam label inspiration dan islamic ni aku ingin mengajak diri aku dan pembaca-pembaca sekalian untuk lebih bersederhana... Kerana penat ar buat sesuatu bagai nak rak kan... last-last kita tak dapat apa yang kita kejarkan...

Sebab tu, hadis nabi sentiasa relevan sepanjang zaman... dalam apa pun yang kita lakukan, kita mestilah berwasatiyyah... Tak kesahlar dari segi beribadat, berfikir mahupun berkawan atau bercinta... Sesungguhnya, kita mesti faham dan tahu had dan batasan pemikiran kita... bila kita banyak sangat berfikir akan sesuatu, kita akan jadi leka dan terlupa yang lain... 

Bila kita terlalu suka akan seseorang misalnya, kita akan sentiasa memikirkan akan si dia... kadang-kadang membuatkan kita jadi leka akan suruhan Allah dan kita alpa untuk mengingati Allah... Sebab itu, senang kata janganlah kita terlalu suka akan seseorang...

Kemudian, terjadi sesuatu hal, kita akan rasa merana sangat-sangat apabila orang yang kita sayang sangat itu berubah sikapnya... Ia akan menjadi benci... Sebab itu, kalau suka kat seseorang dan bercinta, janganlah bercinta sangat-sangat... jangan memberi 100%... Syaitan akan menghasut jiwa-jiwa manusia dan akhirnya, kalau tak jadi... kita yang akan merana seumur hidup...

Sebab tu sayang-sayangku sekalian, pelbagai gejala tidak sihat timbul hasil campur tangan syaitan... Maka perbuatan yang haram terasa sangat manis... Maka manusia terjatuh ke lembah kehinaan... Oleh itu, janganlah terlalu memberi dalam bercinta... 

Inilah yang berlaku kalau kita terlalu memberi.. foto kredit to: http://antaradua.wordpress.com/2009/04/24/malaysia-yang-kucinta/


*Aku dah merasa manisnya bercinta dan merasakan pahitnya bercinta... Pasni memang takkan lar aku memberi sepenuh hati.. Aku akan ikut pesan Nabi s.a.w sebaik-baiknya sampailah aku berjumpa dengan orang yang ikhlas ingin jadi yang halal buatku... amin...